Doradztwo zawodowe
Program Doradztwa Zawodowego
Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II W Sztumie
Na rok szkolny 2013/2014
Cele edukacyjne:
- Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej,
- Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak:
- bezrobocie,
- problemy zdrowotne,
- adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej,
- Promowanie zainteresowań, umiejętności, twórczej postawy uczniów,
- Przygotowanie ucznia do roli pracownika,
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,
- Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych,
- Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia,
- Zapoznanie ze strukturą szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
- Wskazanie skutków nietrafnego wyboru zawodu,
- Wyzwalanie aktywności uczniów w kierunku samooceny i samopoznania.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- ocenia swoje możliwości na podstawie zainteresowań i uzdolnień ,
- rozpoznaje słabe strony osobowości oraz ograniczenia, które mogą udaremnić otrzymanie niektórych prac,
- umie ocenić własne predyspozycje do wyboru zawodu,
-zdobędzie informacje o kierunkach kształcenia ponadgimnazjalnego,
-zna znaczenie pojęć: zdolność, zainteresowania, umiejętności, wartości i cele, słabe strony osobowości, styl życia, sukces,
-zna znaczenie pojęć: rynek pracy, zawód,
- orientuje się w sieci utworzonych szkół ze szczególnym uwzględnieniem naszego powiatu (Internet),
- zna profile klas w powstałych placówkach ,
- zna warunki przyjęć do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych,
- potrafi przygotować dokumentację wymaganą przez poszczególne szkoły ,
- zna sytuację na regionalnym rynku pracy ,
- wie, jakie zawody mogą mieć przyszłość w Polsce ,
- analizuje rynek pracy na podstawie ogłoszeń ukazujących się w prasie lokalnej, regionalnej, krajowej i Internecie,
- rozumie, jakie umiejętności musi zdobyć, aby w przyszłości znaleźć dobrą pracę,
- sporządza listę wymagań, jakie stawia szkole, w której chce kontynuować naukę .
PRACA Z UCZNIAMI:
Klasa I:
Poznawanie siebie.
Klasa II:
Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca
z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu.
Klasa III:
Informacja edukacyjna i zawodowa.
Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów - decyzje.
Zadania :
- Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim na temat:
- rynku pracy,
- trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach
- świata pracy,
- instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
- alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami ,
- programów edukacyjnych Unii Europejskiej.
- Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom,
- Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej poprzez przygotowanie ich do aktywnego poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy oraz wyposażenie ich w wiedzę na temat reguł i trendów rządzących rynkiem pracy,
- Kierowanie w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych , lekarzy itp.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
- Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie:
- realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej,
- Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym,
- Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Gdańsku, Młodzieżowe Centrum Kariery w Sztumie, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna oraz Powiatowy Urząd Pracy w Sztumie, Biuro Karier Gdański Uniwersytet Medyczny, Powiatowy Urząd Pracy w Kwidzynie.
- Zapewnienie młodzieży udziału w organizowanych giełdach i targach szkół ponadgimnazjalnych naszego regionu ,
- Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych- zbieranie i gromadzenie ulotek, czasopism, aktualizacja zawodów przyszłości ,gromadzenie informacji o lokalnych szkołach ponadgimnazjalnych,
- Organizacja wycieczek do zakładów pracy oraz spotkania z przedstawicielami zawodów.
Szczegółowy plan prowadzenia zajęć grupowych:
I Psychologiczne aspekty aktywizacji zawodowej
Tematy w tym obszarze:
1. Moje uzdolnienia i predyspozycje
2. Określenie własnych zainteresowań
3. Moje cechy osobowościowe
4. Moje aspiracje, dążenia, ambicje
5. Mój warsztat pracy
6. Predyspozycje zdrowotne i ich wpływ na wybór zawodu
7. Znaczenie ciągłego kształcenia się i jego wpływ na wybór zawodu i utrzymanie pracy
8. Co to znaczy być elastycznym i sprawnym, czyli mobilność zawodowa
Treści w tym obszarze:
Uzdolnienia i predyspozycje związane z funkcją mózgu
Jakie predyspozycje są potrzebne w jakim zawodzie
Określenie swoich zainteresowań
Moje zainteresowania – ćwiczenia
Moje mocne i słabe strony- ćwiczenia -analiza
Cechy osobowości i ich znaczenie przy wyborze zawodu
Predyspozycje zdrowotne i ich znaczenie przy wyborze zawodu
Czy warto uczyć się i dlaczego warto się uczyć – ćwiczenia
Mobilność zawodowa – ćwiczenia
II Poznaj zawody
Tematy w tym obszarze
1. Rodzaje spotykanych zawodów: związanych z ludźmi, danymi, zwierzętami, roślinami, przedmiotami
2. Charakterystyka poszczególnych zawodów
- poznanie wymagań
- poznanie środowiska pracy
- poznanie zadań i czynności
- szanse zatrudnienia w poszczególnych zawodach
- placówki zajmujące się kształceniem w poszczególnych zawodach
Treści w tym obszarze:
Zawody związane z przedmiotami, ludźmi, roślinami, zwierzętami i danymi – charakterystyka
Przedstawienie wymagań, środowiska pracy oraz zadań i czynności w poszczególnych
grupach zawodów
Omówienie szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach (zawody przyszłości)
Gdzie można się kształcić w określonych zawodach
Jak znaleźć właściwy zawód – ćwiczenia
Poszukiwanie właściwego zawodu – ćwiczenia
Opracowanie teczek tematycznych o zawodach
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców (praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia).
III Kierunki dalszego kształcenia- przygotowanie uczniów do poruszania się po rynku szkół ponadgimnazjalnych
Tematy w tym obszarze:
I . Dokumenty przy przyjęciu do szkoły:
1.Podanie o przyjęcie do szkoły
2 Kopia świadectwa ukończenia gimnazjum poświadczona przez dyrektora gimnazjum, które kandydat ukończył
3. Kopia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego poświadczona przez dyrektora gimnazjum, które kandydat ukończył
4.Karta zdrowia
5 Trzy fotografie
6. Karta informacyjna
7. Inne dokumenty wymagane przez szkolę: cv, kwestionariusz osobowy
8. Umiejętności autoprezentacji
9. Czym kierujemy się przy wyborze szkoły
Treści w tym obszarze:
Zasady pisania podania o przyjęcie do szkoły- ćwiczenia –
Sporządzanie cv, kwestionariusza osobowego-ćwiczenia
Sporządzanie listu motywacyjnego – ćwiczenia
Zasady autoprezentacji– ćwiczenia
Przedstawienie struktury i profili kształcenia ponadgimnazjalnego
Moja kariera zawodowa w dzisiejszych czasach
Osiągnięcia:
Uczeń:
- Zna czynniki niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
- Zna siebie, swoje upodobania, mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania zawodów,
- Posiada rozeznanie w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
- Zna kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych,
- Umie kompletować niezbędną dokumentację, napisać podanie, cv,
- Posiada informacje o funkcjonowaniu rynku pracy,
- Zna podstawowe podziały zawodów,
- Wie, gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery zawodowej,
- Reprezentuje pozytywną postawę wobec pracy.
Formy Pracy
1.Poradnictwo indywidualne- praca indywidualna z uczniem i jego rodziną,
2. Poradnictwo grupowe- zajęcia z grupą, klasą.
Metody/ Techniki
1.Poradnictwo indywidualne:
- wywiad, obserwacja,
- rozmowa doradcza / diagnoza problemu /,
- metody testowe,
- udzielanie informacji.
2.Poradnictwo grupowe:
- prezentacja,
- dyskusja grupowa, dyskusja w parach,
- burza mózgów,
- praca w małych grupach,
- ankiety, kwestionariusze, metody testowe,
- inscenizacja i odgrywanie ról.